Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Způsoby zjišťování kognitivních deficitů u dětí předškolního věku
Hronová, Veronika ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá způsoby zjišťování kognitivních deficitů u předškolních dětí. Teoretická část bakalářské práce je nejprve zaměřena poznatky ohledně kognitivní úrovně u dětí v předškolním věku. Následně jsou popsány kognitivní deficity, jež se v tomto věku mohou projevovat. Největší pozornost je věnována diagnostickým nástrojům, které se v České republice využívají k vyšetření předškolních dětí. V práci jsou zmíněny jak klasické standardizované metody, tak metody dynamického vyšetření. Na závěr teoretické části jsou tyto dvě metody srovnány. Empirická část obsahuje návrh výzkumu, jehož cílem je ověřit přínos nově standardizovaného testu dynamického vyšetření ACFS z dlouhodobého hlediska. Klíčová slova: diagnostické metody, kognitivní deficity, předškolní děti, dynamické vyšetření
Potravinové alergie u předškolních dětí
Tomíšková, Markéta ; Zlatohlávek, Lukáš (vedoucí práce) ; Sadílková, Aneta (oponent)
1 Potravinové alergie u dětí jsou časté (postihují až 8 % dětí) a jejich prevalence v posledních dvou až třech dekádách roste. Základním opatřením k dlouhodobému managementu potravinové alergie je eliminační dieta, tedy vynechání příslušného alergenu ze stravy. Eliminační dieta může narušovat a ohrožovat zdravý růst a vývoj dítěte. Proto je důležité, aby eliminační diety se závažným dopadem do jídelníčku pacienta byly opřeny o lékařsky potvrzenou diagnózu potravinové alergie. Předškolní děti se přitom významnou měrou stravují mimo domov - 60 % jejich jídelníčku zajišťuje mateřská škola. Cílem práce je poskytnout rodičům dětí s domnělou či skutečnou potravinovou alergií praktická doporučení ohledně jejich výživy formou edukačního materiálu, a to s využitím nejnovějších teoretických poznatků, s důrazem na eliminaci potravin pouze na základě prokázané potravinové alergie a na pomoc rodičům v otázce stravování alergického dítěte v mateřské škole. Hlavní výstup práce tvoří edukační materiál v příloze č. 2 práce. Edukační materiál pomůže zvýšit u rodičů povědomí o potravinové alergii a potřebě jejího potvrzení diagnózou alergologa, zvláště v případech rizika závažných reakcí a vážných dopadů do stravy. Stejně tak by měl zvýšit povědomí o možnosti a vhodnosti nutričního poradenství v případě významných dopadů...
Přínos Tréninku jazykových schopností dle Elkonina pro jazykové schopnosti dětí
Šišková, Dorota ; Nováková Schöffelová, Miroslava (vedoucí práce) ; Málková, Gabriela (oponent)
Fonematické povědomí je považováno za jeden z důležitých prediktorů budoucí úspěšnosti čtení a psaní, kterým se budeme v diplomové práci zabývat. V teoretické části vymezujeme základní pojmy, věnujeme se predikorům čtení a psaní a fonologickému deficitu ve vývoji dítěte. Výzkumná část je pojata jako kvaziexperiment, ve kterém sledujeme dopad Tréninku jazykových schopností podle D. B. Elkonina na jazykové schopnosti dětí předškolního věku. Naším cílem diplomové práce je zhodnotit účinek české adaptace intervenčního programu u dětí a zachytit změny v důsledku implementace tohoto intervenčního programu. Výzkumný vzorek tvoří experimentální skupina a skupina kontrolní. Před a po absolvování intervence byla u dětí testována a měřena úroveň fonematického povědomí (konkrétně test izolace první, poslední hlásky, syntézy hlásky). Děti z experimentální skupiny byly meřeny i testem na opakování vět. Výsledky výzkumného šetření prokázaly pozitivní vliv předmětné intervence v oblasti jazykového vývoje dětí. Děti, které byly před tréninkem v oblasti svého jazykového vývoje slabé, po tréninku vykazovaly signifikantně lepší výsledky v testu opakování vět, své deficity fonematického povědomí po tréninku vyrovnaly a výkony se vyrovnaly normě. V úlohách hodnocích izolaci poslední hlásky a syntézy hlásky vykazovaly...
Dítě předškolního věku v dětském domově
SRBENÁ, Jana
Bakalářská práce zkoumá specifika výchovy a vzdělávání dětí z dětského doma a jejich adaptaci na mateřskou školu z hlediska předškolních pedagogů a vychovatelů z dětských domovů. V teoretické části jsou zmíněny pojmy týkající se tohoto tématu. Jedná se o pojmy adaptace, faktory ovlivňující dítě při adaptaci, dětský domov a příčiny umístění do dětského domova. V praktické části jsou popsána specifika, příp. problémy, se kterými se předškolní pedagogové při adaptaci, výchově a vzdělávání dětí z dětského domova setkávají. Tato data byla získána prostřednictvím rozhovorů s předškolními pedagogy a vychovateli z dětských domovů, kteří mají zkušenost s prací s dětmi předškolního věku z dětského domova.
Mediální návyky dětí ve věku 5-6 let
Knejflová, Vendula ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Supa, Markéta (oponent)
Práce Mediální návyky dětí ve věku 5-6 let zkoumá mediální povědomí 5 a 6letých dětí, jejich mediální návyky a preference. Zabývá se postoji rodičů a pedagogů k médiím a jejich postavení ve výchově, a hledá odpověď na otázku, zda má obliba a používání elektronických vizuálních médií (televize, počítač, mobil/tablet) dopad na některé oblasti psychomotorického vývoje dítěte. Práce navazuje na podobný výzkum vedený v roce 2010 Ondřejem Luštincem. Cílem je odpovědět na to, jaké je mediální povědomí dětí, jaké jsou jejich mediální preference a jaké postoje zaujímají rodiče a pedagogičtí pracovníci k médiím ve výchově. Bylo též stanoveno několik hypotéz, např., že děti s horšími výsledky ve sledovaných oblastech budou častěji volit vizuální elektronická média jako svá oblíbená a tištěná média s rádiem jako méně oblíbená, dále že děti s horšími výsledky budou s vizuálními elektronickými médii trávit více času, a že s nimi budou děti trávit více času než v roce 2010. Současný výzkum byl realizován v červnu 2022 a v lednu 2023 v mateřských školách v Kyselce, Velvarech, Čakovicích a v Praze - Opletalově ulici. V rámci práce byly použity kvalitativní metody (rozhovory a experimenty s dětmi) i kvantitativní metody (dotazníky pro rodiče a pedagogické pracovníky). Média zaujímají v životě dětí významnou pozici a...
Možnosti motivace ke cvičení u předškolních dětí s diastázou musculi recti abdominis
Červenková, Anna ; Knotková, Edita (vedoucí práce) ; Tichá, Monika (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Anna Červenková Vedoucí práce: Mgr. Edita Knotková Název bakalářské: Možnosti motivace ke cvičení u předškolních dětí s diastázou musculi recti abdominis Abstrakt bakalářské: Motivace je jedním z faktorů, který ovlivňuje výsledek fyzioterapie. Motivace zvyšuje compliance pacientů během terapií a s tím spojenou adherenci ke cvičení mimo samotné terapie. Tato práce se zabývá motivací ke cvičení a pohybu obecně u předškolních dětí. Cílem bylo vyhledat možné motivační prvky, které se dají využít k motivování dětí k pohybu a následně vybrat takové, které odpovídají podmínkám fyzioterapie. Praktickou částí práce je výzkum. Byl zkoumán vliv vybraných prvků (motivační grafické karty a nedirektivně vedená terapie) na motivaci dětí. Ty absolvovaly dvě individuální terapie se stejnými cviky. První proběhla bez motivačních prvků a druhá s nimi. Motivace byla hodnocena jako spolupráce dětí s terapeutem (pomocí dotazníku pro rodiče), délka celkové terapie (měřením času) a subjektivní hodnocení dětí (grafickou škálou). Výzkumu se zúčastnilo 27 probandů s diagnostikovanou diastázou musculi recti abdominis, na které byla práce zaměřená. Výzkum pracoval se třemi hypotézami, ze kterých se dvě potvrdily. Platí, že spolupráce dětí byla lépe hodnocena při druhé terapii a že průměrné...
Balancování otevřenosti v komunikaci rodičů s malými dětmi
Večeřová, Eliška ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl prozkoumat zaznamenaný jev u některých současných rodičů: otevřenost v komunikaci s jejich malými dětmi je pro ně významnou hodnotou, avšak u několika témat váhají, zda je i v tomto případě vhodná, nebo ji nějakým způsobem modifikují. Na základě kvalitativního přístupu s využitím polostrukturovaných rozhovorů s rodiči předškolních dětí práce přináší konkrétní popis toho, jakým způsobem rodiče balancují svou otevřenost v komunikaci o sexu, Ježíškovi, smrti a válce, vztazích a emocích a také ve výchově. Následně představuje společné znaky tohoto balancování napříč jednotlivými komunikačními tématy, popisuje motivace, hranice a bariéry otevřenosti rodičů v komunikaci a ukazuje, jakou úlohu hraje prožívání rodiče a faktory na straně dítěte. Pojednává také o interpersonálním balancování s partnery, prarodiči a v kontextu společnosti. KLÍČOVÁ SLOVA otevřená komunikace, balancování otevřenosti, rodiče, předškolní děti, komunikace o sexu, komunikace o smrti, komunikace o vztazích a emocích, otevřená komunikace ve výchově, výchova
Možnosti systematické intervence v oblasti podpory rozvoje předpokladů počátečního čtení a psaní
Šedinová, Petra ; Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Vitásková, Kateřina (oponent)
Tato práce hodnotí přínosy krátkodobého, relativně intenzivně implementovaného tréninkového programu zaměřeného na podporu rozvoje pregramotnostních, resp. pročtenářských dovedností (konkrétně fonematického uvědomování a znalosti písmen) dětí předškolním věku. Zhodnocení přínosů je provedeno ve srovnání se situací bez implementace pracovní metodiky a s užitím pracovní náplně s obsahem zaměřeným na rozvoj grafomotorických dovedností. Celkem 69 dětí ze čtyř mateřských škol bylo náhodně rozděleno do tří skupin, jedné s cílovým předčtenářským programem, jedné s kontrolní pracovní situací a jedné kontrolní bez tréninkového programu. Programy byly aplikovány po dobu deseti týdnů ve vybraných mateřských školách s frekvencí tři výukové lekce v průběhu každého týdne. Výsledky studie přinášejí zhodnocení velké variability pregramotnostních předčtenářských výkonů v běžných třídách mateřských škol a přínos hodnoceného tréninkového programu z hlediska mobilizace pregramotnostních předčtenářských dovedností před zahájením školní docházky. Tato práce mapuje současnou situaci v oblasti intervenčních / tréninkových nástrojů, jejich specifika a cílí na gramotnostní a klíčové pregramotnostní dovednosti důležité pro rozvoj dětí v předškolním období. Nedílnou součástí je představení předčtenářského tréninkového...
Evironmentální výchova v mateřských školách s různým vzdělávacím programem
PLETÁNKOVÁ, Petra
V bakalářské práci byly zkoumány enviromentální vzdělávací programy mateřských škol. Rozhovor a vypracovaný dotazník pro učitele se stal nástrojem pro porovnání vzdělávacích programů. Dotazník zaměřený na vztah dětí k neoblíbeným živočichům vyplnilo 35 dětí. Rozhovor s dětmi vedl k zjištění vztahu dětí k pobytu v přírodě. Výsledky dotazníků s dětmi byly porovnány s výzkumem Petry Juhasové. Výsledky byly dále zpracovány a porovnávány v souvislosti s environmentálními vzdělávacími programy v mateřských školách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.